Close
Søk
Tilbake til alle nyhetsinnlegg

Ny merkevaresjef for Sølvkroken

Ny merkevaresjef for Sølvkroken

Anders Nygård er Sølvkrokens nye Brand Manager.

Bred erfaring

Til Sølvkroken kommer han fra Mustad, der han siden 2018 har vært Global Brand Manager. Nygård har en master i økonomi, i tillegg til bred og relevant arbeids- og ledererfaring, også internasjonalt. 42-åringen har en svært allsidig bakgrunn fra varehandel i forskjellige ledd; Nygård har jobbet i retail, vært på distributørsiden og ikke minst lært å kjenne bransjen fra innsiden, som produsent.

- En klar kandidat til stillingen

Tore Jørgensen er daglig leder i Nordic Outdoor, distributøren som eier og utvikler Sølvkroken. Han avslører at Nygård tidlig pekte seg ut som en klar kandidat til stillingen:
- Han dekker alt vi ba om i stillingsannonsen, og det var ikke lite. Med ny Brand Manager på plass, så starter vi for fullt arbeidet med å utvikle nye Sølvkroken-produkter og konsept, samt videreutvikle det vi har i dag. Vi har stor tro på at Nygård er den riktige personen til å lede dette arbeidet, i tett samarbeid med produktsjefen for Sølvkroken, kunder, ambassadører og markedet generelt.

God kvalitet

Nygård selv var heller ikke i tvil om at dette var en stilling han ville ha:
- Sølvkroken er et godt, norsk varemerke som alle som fisker i Norge har et forhold til, den muligheten ville jeg ikke la gå fra meg. Sølvkrokens historie er lang og tradisjonsrik, samtidig som jeg tror mulighetene i framtida er mange, uttaler Nygård. Som så mange andre, stiftet han bekjentskap med Sølvkroken på sine første fisketurer:
- Det var ett av de første merkene jeg kom borti som liten gutt på fisketur med bestefar. For meg så har alltid Sølvkroken vært tett forbundet med god kvalitet og fiskeutstyr som fungerer.

Skal jobbe med rekruttering

Han tror mange får, og har, samme forhold til Sølvkroken i dag, men peker likevel på rekruttering som en av bransjens største utfordringer:
- Lar du en ung person prøve fisking, så elsker han eller hun det! Samtidig så konkurrerer vi mot mobilen, playstation, et vell av fritidsaktiviteter og foreldre som er pressa på tid. Vi må gjøre det enklest mulig å komme seg ut å fiske, og sørge for at opplevelsen blir god når du gjør det, tror Nygård.

Ta vare på ressursene

Bransjeglidning er en annen utfordring:
- Tilbudet av fiskeutstyr er mye større enn det var før. En stor mengde av det på markedet er også av veldig varierende kvalitet. Dette er selvsagt ikke unikt for oss, men et problem for hele bransjen.
Nordic Outdoor har i flere år jobbet aktivt med bærekraft, dette setter også Nygård høyt på sin agenda:
- Vi har et stort ansvar for å ta vare på de ressursene vi faktisk lever av. Vi er avhengige av at naturen har det best mulig og at fisken lever godt for at vi i det hele tatt skal kunne ha en business, og for at folk skal kunne fortsette å oppleve spenningen og gleden ved å fiske.

Trigges av utfordringene

Utfordringene til tross, Nygård gleder seg til å komme i gang for fullt:
- Jeg trigges av oppgaven, det å skulle være med på å ta merket videre er noe jeg virkelig gleder meg til å jobbe med. Sølvkroken er kjent for god kvalitet og tradisjon, det skal det fortsatt være, men vi skal gjøre det mer moderne, blant annet for å sikre oss at vi treffer yngre fiskere også i dag.

Internasjonalt ansvar for merkevaren

Nygård startet i stillingen 2. mai, og har dermed allerede en måned bak seg hos Nordic Outdoor. Han er bosatt på Bøverbru ved Gjøvik, men kommer naturlig nok også til å tilbringe mye tid på hovedkontoret i Arendal og på showroom på Lysaker. I den nye jobben får han hovedansvaret for å bygge merkevaren Sølvkroken, men også resultat- og salgsansvar i Norge og i utlandet. I tillegg får Nygård produktansvar for Nordic Outdoors øvrige fiskesortiment.

Forfatter: Bente J. Harstad. 
Toppfoto: Bente J. Harstad. 

Forrige artikkel

Den beste parkgrillen

Neste artikkel

Åpenhetsloven